Suaugusiųjų gilesnio katalikų tikėjimo pažinimo ir
pasirengimo priimti įkrikščioninimo sakramentus procesas
Pratarmė
Suaugusiųjų įkrikščioninimo ir katalikų tikėjimo gilinimo programa Vilniaus
universiteto šv. Jonų bažnyčioje vykdoma jau antri metai. Kuo ši programa
yra reikšminga suaugusiųjų nuolatiniam religiniam ugdymui(si)? Kodėl
suaugusiųjų katechumenatas Katalikų Bažnyčios vertinamas kaip labai svarbus
parapijos bendruomenės ugdymo(si) veiksnys? Dar neseniai (iki 1972 m.)
ir kitų kraštų praktikoje (ne tik Lietuvos) suaugusieji, panorėję apsikrikštyti
arba priimti ir kitus sakramentus (Pirmąją komuniją ar Sutvirtinimą), išklausydavo
kelių savaičių katechetinio mokymo kursą, po kurio kurią nors sekmadienio
popietę tyliai pasikrikštydavo bažnyčios prieblandoje krikštatėvių ir keleto
giminaičių apsuptyje. Po kurio laiko, gal net ir kitą sekmadienį, naujieji
atsivertėliai priimdavo ir Pirmąją komuniją. Ir niekam viešai nebūdavo
primenama, kad eidami prie Viešpaties stalo jie įsitraukia į Bažnyčią (parapijos
tikinčiųjų bendruomenę), o Sutvirtinimo sakramento teikimas naujai įtikėjusiems
katalikams paprastai būdavo atidedamas iki vyskupo artimiausio apsilankymo
parapijoje
Taip naujų Bažnyčios narių įkrikščioninimas dažnai tapdavo
tiktai formaliu dalyku, rimtai nepaliečiančiu nei naujojo Bažnyčios nario,
nei parapijos bendruomenės. Šiandien Lietuvoje daugelyje parapijų galima
pamatyti panašią praktiką: besirengiantys Krikštui ar/ir Pirmajai komunijai,
ar/ir Sutvirtinimui suaugusieji kelis kartus susitinka su kunigu
ar katechetu ir Velykų vigilijos metu viešai (arba kurią nors kitą dieną
tyliai) pakrikštijami. Kartais tai vienoje, tai kitoje bažnyčioje paprastą
savaitės dieną šv. Mišių metu matome, kaip suaugęs žmogus ar keletas jų
su uždegtomis žvakėmis eina Pirmosios Komunijos. Parapijos bendruomenė
visa tai stebi iš tolo, nežinia ar suprasdama, kas iš tiesų čia vyksta
ir kaip šį įvykį priimti ir prie jo prisidėti. Į tai per daug ir nesigilinama.
Dažnai yra sakoma, kad Lietuva katalikiškas kraštas, todėl užsilikusių
nekrikštų nedaug, tad neverta jiems skirti tiek dėmesio. Tačiau iš tiesų
Lietuvoje yra nemažai jaunų, nekrikštytų žmonių, dar daugiau yra
nepriėmusių Eucharistijos ir Sutvirtinimo sakramentų. O kiek tokių, kuriems
tiesiog vertėtų pagilinti vaikystėje įgytas tikėjimo žinias arba iš naujo
susipažinti su gyvąja katalikybe? Yra ir nuklydusių į kitus tikėjimus ar
sektas bei norinčių sąmoningai sugrįžti į Katalikų Bažnyčią. Naujai ateinantys
arba iš naujo sugrįžtantys žmonės tai dovana tiek parapijos bendruomenei,
tiek ir visai Bažnyčiai. Todėl jie visuomet yra verti ir tikro, save dovanojančio
parapijos bendruomenės priėmimo. Visuotinė Katalikų Bažnyčia tai naujai
suprato ir įvertino, todėl dar 1974 m. patvirtino Suaugusiųjų įkrikščioninimo
apeigyną (Ordo initiationis christianae adultorum).
I. Naujas požiūris į suaugusiųjų įkrikščioninimo apeigas
Naujos suaugusiųjų įkrikščioninimo apeigos įneša net keturis esminius
pakeitimus į jau straipsnio pradžioje aptartą suaugusiųjų įkrikščioninimo
praktiką. Pirma, čia su įpareigojančiu rimtumu gražinamas originalus įkrikščioninimo
sakramentų šventimo eiliškumas arba tvarka, kokia ji buvo praktikuojama
pirmaisiais krikščionybės amžiais, t. y. Krikštas, Sutvirtinimas ir Eucharistija.
Šiuos tris sakramentus suaugusieji turi švęsti Velykų vigilijos metu kaip
vieną arba visą įkrikščioninimą. Antra, apeigynas pabrėžia gyvosios patirties
Bažnyčioje svarbą bei reikalingumą. Neužtenka vien faktinių žinių apie
Bažnyčią ar protu priimto tikėjimo tiesų pažinimo. Reikia siekti asmeninės
ir bendruomeninės gyvenimo tikėjimu patirties. Nors naujoji suaugusiųjų
įkrikščioninimo apeigyno tvarka pabrėžia bendrosios katechezės ir teorinių
tikėjimo žinių perteikimo svarbą, ten visuomet įsakmiai primenama, kad
ši patirtis pagilinama praktiškai išgyvenant mūsų tikėjimą drauge su visa
parapijos tikinčiųjų bendruomene. Tomas Mertonas knygoje Septynaukštis
kalnas savo priėmimą į Katalikų Bažnyčią prisimena kaip šešių savaičių
studijas, po kurių jautėsi turįs vien plikas teorinių žinių apie
mūsų tikėjimą užuomazgas. Naująja suaugusiųjų įkrikščioninimo programa
stengiamasi šią spragą užpildyti. Čia atėjimas į Bažnyčią ir tikėjimą įvardijamas
kaip nuosekli tikėjimo kelionė, tampanti ištisu vienerių trejų metų atsivertimo
ir tikėjimo brandinimo procesu. Trečia, kaip tik dėl šios priežasties Suaugusiųjų
įkrikščioninimo apeigynas pabrėžia, kad atsivertimo į tikėjimą ir
jo augimo procesas prasideda veikiant Šventajai Dvasiai ir tęsiasi kaip
besiskleidžiantis ir pakankamai ilgas procesas. Tikėjimo troškimas, kurį
asmuo parodo tapdamas krikščionimi, yra atsiliepimas į tai, ką Šventoji
Dvasia jame jau yra nuveikusi. Todėl naujajame įkrikščioninimo apeigyne
į tikėjimo kelionę žvelgiama kaip į daug ilgesnį nei keleto savaičių mokymo(si)
laikotarpį. Ketvirta, Suaugusiųjų įkrikščioninimo apeigyne numatyta tvarka
arba procesas padaro galą tyliam, beveik slaptam suaugusiųjų krikštui,
o įkrikščioninimo sakramentų šventimas, arba visiškas priėmimas į Dievo
vaikų šeimą, tampa viešas visos tikinčiųjų bendruomenės įvykis. Taip bendruomenė
iki galo įsisąmonina savo atsakomybę naujų narių atžvilgiu, o būsimieji
Bažnyčios nariai turi galimybę susipažinti su parapijiečiais. Tad daugeliu
atžvilgių naujasis Suaugusiųjų įkrikščioninimo apeigynas, yra vienas iš
radikaliausių po Vatikano II Susirinkimo paskelbtų dokumentų. Radikalus
jis tuo, kad grąžina mus prie krikščionybės ištakų ir ragina iš naujo pažinti,
ką reiškia būti Bažnyčia. Šis dokumentas yra radikalus dar ir tuo, kad
ne tik ragina prisiminti mūsų Bažnyčios ištakas, bet ir verčia mus žvelgti
į priekį, kviesdamas tapti rytdienos Bažnyčia.
1. Truputis istorijos
Ankstyvaisiais Bažnyčios amžiais Krikšto sakramentą paprastai priimdavo suaugę tikintieji. Kūdikius krikštydavo tik atsivertę į krikščionybę ir priėmę krikštą tėvai. Ankstyvoji Bažnyčia žmones, siekančius tapti krikščionimis, kvietė prisidėti prie tikinčiųjų bendruomenės tikėjimo kelionės arba įsitraukti į nuoseklų įkrikščioninimo procesą. Priėmusieji šį kvietimą ir išreiškusieji norą tapdavo kandidatais priimti įkrikščioninimo Krikšto, Sutvirtinimo ir Eucharistijos sakramentus. Vėliau šiems kandidatams būdavo suteikiamas katechumenų vardas. Taip jie įžengdavo į laipsnišką procesą, vedantį į galutinę narystę Bažnyčioje. Katechumenatas tęsdavosi vienerius-trejus metus (o kartais ir dar ilgiau). Čia katechumenai ugdydavosi, mokydavosi, patirdavo išbandymus. Juos atidžiai stebėdavo tikinčiųjų bendruomenė, bandydama atpažinti, ar šie žmonės pajėgs atsisakyti pagoniškų įpročių ir priimti krikščionišką tikėjimą bei juo gyventi. Krikščionių bendruomenės aplinkoje naujai įtikėjusiems būdavo aiškinama, kad jie yra atsakingi už Bažnyčios misijos ir tarnystės vykdymą. Ankstyvaisiais krikščionybės amžiais būti Bažnyčios nariu dažnai reiškė persekiojimus, kančią ir mirtį, todėl nenuostabu, kad anuomet taip rimtai buvo žvelgiama į pasirengimą įkrikščioninimo sakramentams ir narystę Bažnyčioje. Ilgo katechumenato proceso metu visa Bažnyčia melsdavosi už katechumenus ir drauge su jais; mokydavo juos evangelinių vertybių, dalydavosi tikėjimo išgyvenimais ir nuosekliai švęsdavo dalyvaujančių tikėjimo kelionėje asmenų prasmingus dvasinio atsivertimo ir tikėjimo brendimo etapus: specialias pasveikinimo ir priėmimo į prieškatechumenatą, vėliau į katechumenatą apeigas; vardų užrašymo arba išrinkimo, Šventojo Rašto ir kryžiaus įteikimo apeigas ir kt. Į asmens atėjimą arba atsivertimą į krikščionybę buvo žvelgiama kaip į visos bendruomenės atsakomybę. Buvo reikalaujama, kad šiame procese aktyviai dalyvautų visa tikinčiųjų bendruomenė. Paskutinysis formavimosi etapas vykdavo gavėnios metu. Tai primindavo 40 dienų rekolekcijas. Būdavo meldžiamasi, pasninkaujama ir kitaip siekiama apvalyti savo sielą. Šio laikotarpio svarba vienodai būdavo pabrėžiama tiek besirengiantiems priimti įkrikščioninimo sakramentus, tiek ir visiems tikintiesiems, kurie rengiasi atnaujinti savo krikšto pažadus. Ankstyvoji Bažnyčia katechumenų kelionės tikėjiman kulminaciją džiaugsmingai švęsdavo Velykų vigilijos metu priimdama naujuosius narius į išgelbstinčią Velykų slėpinio realybę per įkrikščioninimo sakramentus. Tokiu būdu buvo švenčiamas Kristaus gyvenimas, mirtis ir prisikėlimas. Taip pat svarbu prisiminti, kad įkrikščioninimo sakramentai būdavo švenčiami tik vieną kartą per metus ir tiktai Velykų vigilijos metu. Po Velykų prasidėdavo kitas naujakrikštų ugdymo(si) laikotarpis, kurio tikslas vesti į gilesnį tikėjimo paslapčių pažinimą.
Deja, ši puiki tikėjimo drauge su visa tikinčiųjų bendruomene ugdymo
praktika gyvavo neilgai. Imperatoriui Konstantinui 313 m. nugalėjus su
Kristaus kryžiaus ženklu, krikščionybė tapo madinga, o ne persekiojama
religija. Tuomet daug žmonių pareikšdavo norą krikštytis ir dėl politinių
sumetimų pavyzdžiui, kad gautų geresnį darbą arba ypatingą vietą imperijos
valdžios struktūrose, o ne dėl tikro tikėjimo troškimo. Dėl šios ir kitų
priežasčių reikalavimai katechumenatui pamažu sunyko, o norintys
būti Bažnyčios nariais buvo krikštijami, kai tik to paprašydavo, be jokio
rimtesnio pasirengimo. Penktojo šimtmečio pradžioje katechumenato procesas
visiškai sunyko. Pamažėl ir įkrikščioninimas tapo trimis atskirais sakramentais,
švenčiamais skirtingu metu. Greitai išnyko ir suaugusiųjų krikštas, kūdikių
krikštui tampant norma. Toks buvo ankstyvosios Bažnyčios praktikuoto suaugusiųjų
įkrikščioninimo proceso ir apeigų praradimo kelias.
Nuo Vatikano II Susirinkimo Bažnyčioje bręsta naujos krikšto reikšmės suvokimas (pvz., jau nebesakoma Buvau pakrikštyta/s, o Esu pakrikštyta/s). Vatikano II Susirinkimo liturginė reforma įvedė tik dvi iki tol Bažnyčioje nebūtas naujoves bendruomenines atgailos apeigas šv. Mišių pradžioje ir kūdikių krikšto apeigas, nes pusantro tūkstančio metų po katechumenato išnykimo vaikeliai ir toliau buvo krikštijami lyg būtų suaugusieji (pvz., kreipiniai skirti kūdikiui).
Palaipsniui Bažnyčia pradėjo suvokti, kad priimant naujus narius
reikalingas ir naujas požiūris į jų įsipareigojimą tikėjimui bei į visų
Bažnyčios narių atsakomybę už narių augimą bei pagalbą trokštantiems pažinti
Kristų. Tuo metu buvo kuriamos naujos ir tobulinamos senos idėjos. Pasiremta
ir teigiamų rezultatų davusia kai kurių šalių iš naujo pradėto katechumenato
praktika. Pavyzdžiui, kai kuriose Afrikos vyskupijose ordinarai prisiminė
ir atsigręžė į ankstyvųjų amžių Bažnyčios palikimą ir senąjį katechumenato
procesą pradėjo taikyti saviems laikams. Šis sugrįžimas prie ankstyvosios
Bažnyčios palikimo, siekiant garantuoti ateinančių į Bažnyčią naujų narių
stabilumą, nešė gerus vaisius. Ir suprantama kodėl, nes ilgesnis ugdymo(si)
ir krikščionybei skirtas laikas (dalyvaujant visai tikinčiųjų bendruomenei)
katechumenate suteikdavo daugiau galimybių tiek naujiems nariams,
tiek ir visiems tikintiesiems brandinti savo tikėjimą. Ši patirtis
paskatino vyskupus, susirinkusius į Vatikano II Susirinkimą, studijuoti
ir iš naujo atkurti Suaugusiųjų įkrikščioninimą. Taip 1972 m. atsirado
ir buvo patvirtintas norminis Bažnyčios dokumentas lotynų kalba Ordo Iinitiationis
Christianae Adultorum. Suaugusiųjų įkrikščioninimas dar kartą tapo integrali
Bažnyčios dalis rengiantis priimti sakramentus juos švenčiant. Anglų kalba
tekstas (pagal lotyniškąjį editio typica) pasirodė 1974 m. ir iki 1999
m. JAV (ir daugelyje kitų angliakalbių šalių) buvo naudojamas kaip studijinis
leidinys (study edition). Šiuo metu yra apibendrinami duomenys, kaip ir
kiek apeigyne nurodyta šio proceso praktika pateisino vietinių Bažnyčių
lūkesčius, ir kokie galimi pakeitimai siekiant šį procesą ir programą priartinti
prie konkrečios vietinės kultūros. Jau pirmaisiais metais, kai tik anglų
kalba pasirodė šis tekstas, JAV buvo sudaromos pastoracinės struktūros,
kad įkrikščioninimo procesui būtų tinkamai vadovaujama vyskupijose ir parapijose,
rengiamos programos, kuriami centrai. Pavyzdžiui, per 2000 metų Velykas
JAV dešimtys tūkstančių vyrų ir moterų susivienys su Katalikų Bažnyčia
tam žingsniui subrendę būtent katechumenate. Taip pat ir Vakarų Europos
kraštuose suaugusieji priimami į Bažnyčią ir gilina savo tikėjimo žinias
šio proceso metu. Lietuvoje suaugusiųjų įkrikščioninimo procesas dar mažai
žinomas ir neretai painiojamas su neokatechumenato judėjimu. Nors
tai vienur, tai kitur jau bandoma šia linkme gilintis, dirbti ir siekti
tiek parapijos, tiek naujų krikščionių tikėjimo brendimo. Todėl šiame straipsnyje
ir pabandysime trumpai aptarti esminius suaugusiųjų įkrikščioninimo proceso
etapus ir principus.
II. Kas sudaro šiandienį suaugusiųjų įkrikščioninimo procesą?
1. Bendrieji suaugusiųjų įkrikščioninimo principai
Svarbu suprasti, kad Suaugusiųjų įkrikščioninimo apeigyne nurodyta tvarka yra svarbesnė nei atnaujinta ar pakoreguota atsivertėlių mokymo programa, kurioje dalyvavo ir Tomas Mertonas. Tai nuolatinio atsivertimo laikas. Jis skirstomas į keturis laikotarpius, kurie atspindi naujus kandidato ugdymo(si) krikščionybei etapus. Svarbūs keli pagrindiniai suaugusiųjų įkrikščioninimo (toliau SĮ) principai. Tai:
a. SĮ yra procesas, tad jo supratimas kaip statiškos programos žalotų dinamišką tikėjimo prigimtį. SĮ skirtas žmones ugdyti pagal Kristaus paveikslą nuolatinėje tikėjimo kelionėje, nuolat jiems atgimstant Dvasioje. Taip suprasdami įkrikščioninimą, mes atrandame, kad tikėjimo kelionė negali būti iš anksto programuota, nes programa nesąlygoja atsivertimo, o tik vienas Dievas veda į tikrąjį atsivertimą. Mūsų užduotis stebėti, priimti, liudyti ir padėti: malda, pavyzdžiu ir žodžiu.
b. SĮ vyksta bendruomenėje. Tikinčiųjų bendruomenė naujus narius įveda į save pačią Bažnyčią, todėl ugdymas(is) krikščionybei turi vykti bendruomenėje. Įkrikščioninimas negali būti privati šventė arba privatus procesas. SĮ Bažnyčia matoma kaip bendruomenė, kaip mes, ir į mus pirmiausia žvelgiama kaip į SĮ vykdytojus bei veikėjus.
c. SĮ yra liudijimas ir svetingumas. SĮ procesui vadovauja parapijos kunigas, katechetas (o švenčiant įkrikščioninimo sakramentus vyskupas ar jo delegatas) ir daug bendruomenės narių, turinčių įvairių specifinių tarnysčių (katechumenų globėjai, Krikšto ar Sutvirtinimo tėvai bei kt.), tačiau už būsimuosius Bažnyčios narius yra atsakingas kiekvienas parapijos bendruomenės narys. Pradžioje galbūt ne visi katechumenų požiūriai gali atrodyti tradiciniam krikščioniui priimtini, tačiau tik atviras įsiklausymas, malda ir geri darbai mus padaro panašius į Dievą ir į vienas kitą. Ordo initiationis christianae adultorum yra ypač griežtas sakydamas, kad suaugusiųjų įkrikščioninimas yra visų pakrikštytųjų rūpestis ir reikalas (plg. 41 sk.). Todėl kiekvienas bendruomenės narys turi būti ne tik atidus, bet ir dalyvauti ieškančiųjų Dievo atsivertimo procese. Taip visa bendruomenė yra atsakinga už naujų narių priėmimą ir liudija, ką reiškia būti krikščioniu, gyventi krikščioniškai. Įkrikščionindami naujai atėjusius, priimame juos pas save, sukurdami tarp jų ir savęs, kaip Bažnyčios, gyvą ryšį.
d. SĮ yra nuolatinis ir daugiamatis procesas. Krikščionimis tampama, o ne gimstama. Tai reiškia, kad suaugusiųjų įkrikščioninime nėra nieko automatiško arba savaime suprantamo. Atsivertimui reikia laiko. Evangelinių vertybių ir požiūrio priėmimas kiekviename gyvenimo lygmenyje reikalauja ir širdies pasikeitimo, kuris negali atsirasti vien įvykdžius programos reikalavimus. Tikėjimo tiesų mokymas čia yra svarbi, bet tik viena iš daugelio tikėjimo kelionės į įkrikščioninimo sakramentus proceso dalis. Suaugusiųjų įkrikščioninimo tikslas yra pakeisti širdį ir dvasią, o ne vien papildyti žinių bagažą. Dėl šios priežasties SĮ apima visus parapijos ar bendruomenės gyvenimo aspektus: Šventojo Rašto pažinimą, garbinimą (maldą), pastoracinę tarnystę, patarimus, dvasinį vadovavimą, socialinį teisingumą bei apaštalavimą ir mokymą.
e. SĮ gavėniai grąžina krikšto dimensiją, o Velykų vigilijai svarbiausio įkrikščioninimo įvykio laiką. Ordo initiationis christianae adultorum pabrėžia, kad tik dėl labai svarbios pastoracinės priežasties suaugusiųjų įkrikščioninimo sakramentai gali būti švenčiami ne Velykų vigilijos metu. SĮ procese Velykų slėpinio šventimas yra svarbiausias asmens įtikėjimo įvykis. Todėl visas įkrikščioninimo procesas kreipiamas į laipsnišką įsitraukimą į Velykų slėpinį Kristaus gyvenimo, mirties ir prisikėlimo šventimą, ir asmeninį tame dalyvavimą. Krikšto, Sutvirtinimo ir Eucharistijos sakramentai švenčiami kaip vienas simbolinis veiksmas, kaip žmogaus įvesdinimas į Velykų slėpinį. Taip visos tikinčiųjų bendruomenės dvasinio gyvenimo centru vėl tampa Velykos, per kurias priimami ir naujieji Bažnyčios nariai.
f. SĮ yra nuosekli tikėjimo kelionė, pažymima liturginėmis
apeigomis. Suaugusiųjų įkrikščioninimą reglamentuojantis dokumentas
procesą dalija į 4 pagrindinius laikotarpius. Prieš kiekvieną naują laikotarpį
arba žingsnį bendruomenė drauge su ateinančiais krikščionybėn švenčia ir
tam tikras apeigas, kuriomis užbaigia buvusį laikotarpį ir veda kandidatus
į naują, brandesnį tikėjimo pažinimą. Kiekvieno laikotarpio pabaigoje tiek
bendruomenė, tiek ir patys katechumenai save įvertina ir pasirengiama naujam
žingsniui.
2. Ėjimas arba procesas
Bet kuri kelionė turi pradžią, vidurį ir pabaigą. Kiekvienas žmogus yra nuolat, kelionėje. Todėl kiekvienas ugdantis save krikščionybei pradeda savo kelionę nuo ten, kur jis tuo metu yra. Vėliau šioje tikėjimo kelionėje sutinkami tam tikri slenksčiai arba kelio ženklai, pažymintys atskirus jos laikotarpius.
Pirmasis žingsnis: Prieškatechumenatas. Šis terminas, kaip ir kiti dokumente minimi terminai, yra paimti iš senovės Bažnyčios įkrikščioninimo apeigų. Prieškatechumenatas yra pirmasis tikėjimo kelionės žingsnis. Tai laikas, kai besidomintys tikėjimu klausosi Šventojo Rašto Dievo žodžio skaitymo ir aiškinimo, o paskirtieji parapijos bendruomenės nariai (kunigas, katechetai, aktyviausi parapijos tikintieji) drauge su kandidatais dalijasi savo atėjimo į tikėjimą istorijomis, atsakinėja į klausimus. Paprastai šiuo laikotarpiu klausiama tokių dalykų: kam reikia dalyvauti šv. Mišiose, melstis rožinį, eiti išpažinties, laikytis griežtų krikščioniškosios moralės normų ir t. t. Į šiuos klausimus atsakoma ne iš teologinių disertacijos aukštumų, bet atvirai iš širdies į širdį, pagal kiekvieno asmens tikėjimo ir išsilavinimo lygį. Šiuo laikotarpiu besidomintys Katalikų Bažnyčia asmenys stebi, klausinėja, kuo krikščionys gyvena ir kaip tiki. Bažnyčia reikalauja tam tikros apeigos, kad bendruomenė įkrikščioninimo proceso pradžioje pasveikintų būsimuosius savo narius. Tokios apeigos numatomos švęsti tuomet, kai kandidatai būna pasirengę pereiti į naują atsivertimo laiką. Tam skirtos apeigos vadinamos priėmimu į katechumenatą. Jos švenčiamos viso krikščionių susirinkimo akivaizdoje, būtinai sekmadienio šv. Mišių metu, kad kuo daugiau tikinčiųjų bendruomenėje galėtų priimti būsimus savo narius, žengiančius antrąjį tikėjimo kelionės žingsnį.
Antrasis žingsnis: Katechumenatas. Po priėmimo į katechumenatą suaugusiųjų įkrikščioninimo proceso dalyviai jau vadinami katechumenais. Apeigų metu įteikiamas kryžiaus ženklas ir Šv. Raštas. Šv. Jonų bendruomenės praktikoje bažnyčios prieangyje visai bendruomenei matomoje vietoje parengiamas meniškas plakatas su visų katechumenato dalyvių (besirengiančiųjų Krikštui ir/ar Sutvirtinimui, ir/ar Eucharistijai, bei tikėjimo atnaujinimui) nuotraukomis, vardais ir malda už juos. Priėmimo į katechumenatą apeigos ir naujas pavadinimas žymi ir siekiančių tapti krikščionimis gyvenimo pasikeitimą. Jie jau ne vien tik domisi krikščionybe, bet ir rimtai pradeda gyventi krikščioniškai, nors dar ir nepriėmę įkrikščioninimo sakramentų. Šiuo metu prie katechumenų prisideda pagalbininkai iš bendruomenės, ir katechumenai ieško būsimų krikšto tėvų, kurie palengva tampa jų vadovais, patarėjais ir gyvais Evangelijos liudytojais. Todėl labai svarbu, kad tiek globėjų, tiek krikštatėvių pareigoms būtų parenkami tikrai tinkami žmonės. Šie pagalbininkai asmeniškai kalbasi ir padeda katechumenams, dalijasi su jais krikščionišku gyvenimu ir padeda jiems bendruomenėje jaustis kaip namie. Pagalbininkai įsipareigoja būti gyvybiniu ryšiu tarp katechumenų ir parapijos bendruomenės. Jie pristato kandidatus Bažnyčiai per priėmimo į katechumenatą liturgines apeigas, o katechumenams pristato Bažnyčią.
Katechumenatas tai ilgiausias SĮ proceso periodas. Jo trukmę lemia asmeniniai katechumenų ir bendruomenės poreikiai bei konkreti situacija. Paprastai jis trunka nuo keleto mėnesių iki trejų metų. Šiuo laikotarpiu katechumenams suteikiamos tikėjimo žinios, jie vienijasi su bendruomene malda ir garbinimu; drauge su bendruomene dirba apaštališkąjį ir socialinį Bažnyčios darbą. Katechumenai šiuo laikotarpiu dar nedalyvauja Eucharistijos liturgijoje (iš šv. Mišių pasitraukia tuojau pat po Žodžio liturgijos). Kadangi katechumenai dar nėra galutinai priimti į Katalikų Bažnyčią ir negali drauge su visais švęsti Eucharistijos, jie paprastai atskiroje patalpoje drauge su kunigu ar katechetu (arba su pagalbininkais iš bendruomenės) gilinasi į ką tik girdėtus per Žodžio liturgiją Šventojo Rašto žodžius. Taip atkartojama ankstyvųjų amžių Bažnyčios praktika, kai pirmoji šv. Mišių dalis (t. y. Žodžio liturgija) buvo vadinama Katechumenų mišiomis, o Eucharistijos liturgija Tikinčiųjų mišiomis.
Visiškai pasirengusiems atsiliepti į Dievo kvietimą tapti Katalikų Bažnyčios nariais katechumenams, SĮ apeigyne skiriamos apeigos, pažyminčios dar vieną žingsnį atsivertimo procese. Tai Išrinkimo apeigos. Jos atliekamos pirmąjį gavėnios sekmadienį. Jų metu Bažnyčia patvirtina, kad Dievas tikrai katechumenų gyvenime veikia ir juos vis labiau kviečia įsitraukti į Bažnyčią. Šių apeigų metu katechumenų globėjai paliudija, kad Dievo padedami katechumenai yra pasirengę krikščioniškai gyventi. Šių apeigų metu katechumenai oficialiai išreiškia savo troškimą per įkrikščioninimo sakramentus būti įkūnyti į Bažnyčią. O visa tikinčiųjų bendruomenė tam pritaria šiais ar panašiais žodžiais: Mes patvirtiname, kad tikrai jus Dievas kviečia tikėti, ir norime su meile jus priimti į Bažnyčią per šias Velykas.
Trečiasis žingsnis: Gavėnios laikotarpis prieš įkrikščioninimą. Pirmojo gavėnios sekmadienio Išrinkimo apeigos yra įvadas į trečiąjį suaugusiųjų įkrikščioninimo kelionės žingsnį. Katechumenai įžengia į 40-ties dienų rekolekcijas arba susikaupimo laiką, kuriame didžiausią dėmesį skiria maldai ir atvirumui Dievo malonei. Pabrėždama paskutiniosios gavėnios prieš įkrikščioninimą svarbą ir išreikšdama atgailos bei susitaikymo aspektą, Bažnyčia su katechumenais švenčia dar vienas apeigas, vadinamas Apsivalymu arba Ištyrinimu. Tai gydymo maldos, kurias meldžiasi visa bendruomenė (trečiąjį, ketvirtąjį ir penktąjį gavėnios sekmadienį), kad katechumenai įgautų tvirtumo atsispirti blogiui ir išliktų tyri bei laisvi nuo nuodėmės Velykų vigilijos, įkrikščioninimo sakramentų šventimo metu bei vėlesniame savo gyvenime. Apvalymai arba ištyrinimai yra veiksmingos apeigos, taikytinos ir jau pakrikštytiems tikintiesiems, nes primena poreikį atgailoti, išgyti, atsiversti ir susitaikyti. Tai taikytina visiems.
Katechumenato laikotarpiu palaipsniui paaiškinama Credo ir Tėve mūsų reikšmė ir Credo bei Tėve mūsų įteikimui ir priėmimui laikotarpio pabaigoje skiriamos specialios apeigos.
Suaugusiųjų įkrikščioninimo apeigos yra neatskiriamos nuo parapijos tikinčiųjų bendruomenės, tad gavėnia daug giliau bendruomenėje išgyvenama drauge su katechumenais. Tarnaujantys katechumenams bendruomenės nariai tampa regimas prasmingai, katalikiškai išgyventos gavėnios ir tikėjimo slėpinio ženklas arba priminimas.
Galiausiai ateina Didžioji naktis Velykų vigilija. Jos metu švenčiant įkrikščioninimo sakramentus katechumenai tampa vienu kūnu Kristuje. Dabar jie yra tikrieji Bažnyčios nariai. Tai paskutinė bendruomenės apeiga įkrikščioninimo procese. Jos metu katechumenams sakoma: Dabar jūs mums priklausote, nes atgimėte iš vandens ir Dvasios. Ateikite, esate kviečiami ir priimami prie Viešpaties stalo. Tai atsivertimo kelionės kulminacija, bet ne pabaiga.
Ketvirtasis žingsnis: Mistagogijos laikotarpis. Užbaigiamoji
įkrikščioninimo proceso dalis vadinama mistagogija, nuo žodžio paslaptis.
Ankstyvojoje Bažnyčioje tai buvo laikas, kai bendruomenė aiškindavo sakramentų,
kuriuos priėmė katechumenai, prasmę. Šiandien, kai sakramentai paprastai
yra paaiškinami prieš Velykų vigiliją, į šį žingsnį labiau žvelgiama kaip
į laiką, skirtą naujai įkrikščionintiems paaiškinti kasdienio gyvenimo
sakramentinės praktikos realybę bei prasmę. Šiuo laikotarpiu mokoma liudyti
tikėjimą. SĮ apeigynas šį laikotarpį priskiria Velykų laikotarpiui (50
dienų tarp Velykų ir Sekminių), nors iš tiesų tai tęsiasi visą krikščionio
gyvenimą. Mes visi nuolat augame brandindami savo ryšius su Dievu ir žmonėmis
ir vis giliau pažįstame tikėjimo slėpinius.
III. Atsivertimas ir tikėjimo gilinimas ne vien naujai įtikėjusiųjų reikalas, arba praktinis SĮ įgyvendinimas
1. Atsivertimas reikalingas visiems
Suaugusiųjų įkrikščioninimo programa tai įkrikščioninimo ciklas. Čia
įsitraukia visi Bažnyčios nariai, ne vien tikėjimo mokytojas, nes pasirengimas
Krikštui ir kitiems sakramentams verčia kritiškai pažvelgti į Bažnyčios
šaknis ir atsinaujinti tradicijos šviesoje. SĮ yra skirtas Bažnyčiai atsinaujinti.
Jis suteikia ir pakrikštytiems kūdikystėje galimybę pervertinti ir atnaujinti
tikėjimą ir Dievo vietą savo gyvenime. Nors SĮ prasideda parapijoje,
tai nuolatininis procesas, kurio kulminaciją kiekvienas išgyvena individualiai.
Šis procesas niekuomet nesibaigia, nes parapija juo nuolat rūpinasi.
2. Bažnyčios mokymo integralus pateikimas
Suaugusiųjų įkrikščioninimo proceso metu integruotai pateikiamos pagrindinių
Bažnyčios mokymo sričių žinios. Pagal programą teorinės liturgijos, Šventojo
Rašto, dogminės teologijos, Bažnyčios istorijos, dvasingumo ir moralinės
teologijos pagrindus siekiama pateikti per 12 mėnesių. Kad teorinės žinios
būtų tinkamai įsisavinamos, kiekvieno užsiėmimo metu proceso dalyviai gauna
maždaug apie 5 puslapius teorinės medžiagos, kurią savarankiškai skaito
namie. Praktiškai lavinamasi refleksijos būdu. Dalyviai savarankiškai ir
pagal pateikiamas konkrečias užduotis rašo asmeninį dienoraštį, apmąsto
savo gyvenimo įvykius, meldžiasi bei stengiasi pažintas tikėjimo tiesas
įgyvendinti savo asmeniniame gyvenime. Taip pat dažnai pateikiami
pasiūlymai asmeninei maldai. Tokiu būdu siekiama, kad proceso dalyvis ne
tik gautų integralią Bažnyčios žinią, bet ją reflektyviai apmąstytų savo
gyvenimo akivaizdoje. Tai nėra paprasta. Į šį vyksmą įtraukiami katechumenas,
katechumenų grupė, tikėjimo mokymo komanda arba šio proceso rengėjai, katechumenų
pagalbininkai (arba būsimi krikšto tėvai) ir visa parapijos bendruomenė.
Visas katechumenato procesas apima tiek asmeninį, tiek bendruomeninį lygmenį
ir visi jo dalyviai yra lygiai svarbūs.
3. Katechumenato proceso dalyvių kassavaitiniai susitikimai
SĮ proceso dalyviai renkasi kartą arba du kartus per savaitę visus metus
ir drauge gilinasi į teorinį ir praktinį mūsų tikėjimą Bažnyčioje. Užsiėmimai
arba susitikimai vedami įvairiais, suaugusiems priimtinais būdais: tai
gali būti pokalbis, diskusija, kviestinių lektorių paskaita, grupinis arba
projektinis darbas ir pan. Šių susitikimų tikslas nėra vien pateikti arba
įgyti teorinių žinių. Teorinę medžiagą raštu dalyviai skaito savarankiškai
namie. Susitinkama norint įsigilinti į asmeninę praktinę tikėjimo pusę.
Suprantama, teorinių klausimų taip pat būna, iškilę neaiškumai išsiaiškinami,
į klausimus atsakoma. Tačiau susitikimų metu dalyviai paprastai dalijasi
savo išgyvenimais, gyvenimo patirtimi jau tikėjimo šviesoje vyksta tam
tikra socializacija arba įbendruomeninimas dalyviai pasijunta ne vieni
su savo tiek tikėjimo, tiek ir gyvenimo problemomis, ir į jas drauge ieškoma
atsakymų. Jei klausimai pasirodo sunkūs, kviečiami svečiai lektoriai, kurie
galėtų į tą problemą pažvelgti profesionaliai. Pavyzdžiui, prieškatechumenato
metu VU šv. Jonų katechumenų grupė iškėlė klausimus apie šeimos planavimą
arba kontracepciją. Dauguma teigė, kad Bažnyčia yra nekompetentinga spręsti
šeimos gyvenimo aktualijų, kadangi hierarchai negyvena šeimoje. Buvo pasikviesta
lektorė gydytoja, kuri sukeldama diskusijas, o ne pateikdama teiginius,
stengėsi padėti suvokti ir išsiaiškinti tikrąją Bažnyčios poziciją bei
požiūrį į krikščioniškąją šeimą. Per šį susitikimą siekta ne suvienodinti
visų katechumenų mąstymą, bet kad jie sąmoningai pažvelgtų į problemą ir
pažintų tikrą, kompetentingą Bažnyčios požiūrį į problemas. Apsispręsti
paliekama paties katechumeno sąžinei, siekiant išvengti bet kurio galimo
moralinio spaudimo.
4. Programos trukmė ir suskirstymas, parengimas, pasirengimas (integruotas planavimas)
VU šv. Jonų bendruomenėje įkrikščioninimo programa vykdoma jau antri
metai. Pagrindinė teorinė medžiaga verčiama iš anglų kalbos. Taip pat naudojamasi
Katalikų Bažnyčios katekizmu, suprantama, ir Šventuoju Raštu, ir kitokia
literatūra. Programą pradedame pavasarį, užbaigiame taip pat pavasarį
po Sekminių.
5. Iškylantys sunkumai
Suprantama, neapsieinama ir be sunkumų. Daugiausia sunkumų sudaro nevienoda
dalyvių motyvacija, amžiaus skirtumai ir aplinkinių bendruomenių sąmoningumo
skirtingumas. Ne visi katechumenato dalyviai iš pradžių yra nusiteikę iki
galo dalyvauti programoje. Kartais kai kurie suaugusieji tikisi,
kad čia bus greitai krikščioniškai sutvarkyti tai yra tyliai ir greitai
taps krikščionys ir galės nekeitę gyvenimo būdo gyventi kaip gyvenę. Suaugusiųjų
įkrikščioninimo programos Lietuvoje dar nėra plačiai vykdomos, nėra ir
Lietuvos Vyskupų Konferencijos nuostatų suaugusiųjų įkrikščioninimo klausimais,
todėl daugiausia tenka mokytis iš kitų kraštų patirties, taikant ją Lietuvos
sąlygoms.
Vietoje išvadų: keletas pagrindinių minčių apie SĮ procesą bendrai
Susumuojant visa, kas iki šiol buvo pasakyta, galima išskirti pačius svarbiausius suaugusiųjų įvesdinimo į Bažnyčią, arba įkrikščioninimo, momentus:
1. Norint sėkmingai įkrikščioninti suaugusiuosius, pasirengti Sutvirtinimo sakramentui ir atnaujinti tikėjimą, reikia ypatingo visos bažnytinės bendruomenės dėmesio, atitinkamų programų ir apeigų. Tai nepasidaro savaime ir tam nepakanka keleto katechetinių pamokų ir tylaus krikšto.
2. SĮ proceso dalyviai turi tiek teoriškai, tiek ir praktiškai susipažinti su Bažnyčios mokymu (moralus gyvenimas, dvasingumas, maldingumas, tikėjimo tiesų pažinimas, meilės darbai ir krikščioniško gyvenimo šventimas per liturgiją). Tai įmanoma įgyvendinti tik per ilgesnį laiką ir dalyvaujant bendruomenei.
3. Liturginis šventimas yra nepaprastai svarbus tiek kiekvieno katechumeno
ugdymui(si), tiek ir visam bendruomenės gyvenimui, kaip ji išgyvena tikėjimą.
Pagrindiniai įkrikščioninimo proceso žingsniai vykdomi Bažnyčios liturgijos
metu. Per ją įtvirtinami naujai jau ne tik protu, bet ir jausmais patiriami
ir iš naujo išgyvenami pagrindiniai tikėjimo momentai.