32 eilinis sekmadienis (B)
1 Kar 17, 1016; Žyd 9, 2428; Mk 12, 3844
Apaštalų darbų knygoje randame užrašytus Jėzaus žodžius, kurių nėra
evangelijose: Palaimingiau duoti, negu imti (Apd 20, 35). Šiandieniame
skaitinyje susiduriame su Rašto aiškintojais, mokančiais imti, ir suvargusia
našle, mokančia duoti. Rašto aiškintojai yra religijos ir maldingumo žinovai.
Tarp jų esama uolių Dievo ieškotojų, vienas jų aprašytas praėjusio sekmadienio
skaitinyje: Tu netoli nuo Dievo karalystės. Tačiau šiame Evangelijos
skaitinyje Jėzus įspėja, ypač dėl šio luomo žmonių polinkio imti. Dangstydamiesi
maldingomis dingstimis šie žmonės pasisavina vargšų turtus, jie mėgsta
pirmąsias vietas vaišėse ir susirinkimuose. Apranga jie pabrėžia savo padėtį
ir tikisi sveikinimų bei skambių titulų.
Našlė yra vargingumo įvaizdis. Suvargusi moteris duoda. Ji įmeta du smulkius pinigėlius, kurie menkai tepapildo šventyklos kasą. Veikiausiai moteris net gėdijasi dėl aukos menkumo. Tačiau Jėzus pastebi šią auką ir pamoko savo mokinius. Dievo karalystėje galioja kiti mastai, kitokios normos. Svarbiausia tai, kad moteris atidavė viską. Taigi esminis dalykas yra ne aukos kiekybinis dydis, bet jos motyvacija, kylanti iš širdies.
Tą patį kriterijų Jėzus taiko ir Rašto aiškintojams. Jis kritikuoja ne ilgus drabužius. Tam tikri atpažinimo ženklai, uniformos padeda palaikyti tvarką visuomenėje. Nėra bloga ir vadovauti sinagogai, priešingai, tai naudinga tarnyba. Argi bloga ilgai melstis? Tačiau visa tai Rašto aiškintojai daro norėdami, kad žmonės juos sveikintų ir girtų. Todėl toks maldingumas tėra tik parodomasis.
Popiežiaus Jono Pauliaus II devizas Totus Tuus išreiškia Šventojo Tėvo troškimą visiškai atsiduoti tarnaujant Viešpačiui ir žmonėms. Toks atsidavimas yra būdingas bibliniam religingumui. Jis nėra vien žmogaus iniciatyva. Toks besąlyginis atsidavimas yra atsakas į atperkamąją Dievo meilę. Dievas pamilo pirmas. Tik Dievo meilė suteikia mums jėgų savo ruožtu mylėti Dievą ir artimą. Tokia buvo praėjusio sekmadienio liturginių skaitinių mintis. Kai Šventajame Rašte kalbama apie besąlygišką tikinčiųjų atsidavimą, ne visuomet primenama Dievo meilė, tačiau visuomet ji aiškiai numanoma kaip prielaida. Mūsų gyvenimas yra, arba turėtų būti, ištisinė nuoširdi padėka Dievui.
Šią temą atskleidžia Evangelijos skaitinys. Vargšė našlė, įmetusi į aukų skrynią du pinigėlius, atidavė visa, ką turėjo. Tai buvo jos Totus Tuus devizas Dievui. Todėl jos auka buvo nepalyginamai vertingesnė už gausias turtingųjų aukas. Jėzus, pagirdamas našlę, iškelia šią visiško atsidavimo Totus Tuus dvasią.
Senojo Testamento skaitinys taip pat yra visiško atsidavimo išraiška. Sareptos našlės Totus Tuus skirtas Viešpačiui ir pranašui Elijui. Reikia atkreipti dėmesį į tai, kad ši našlė gyvena Sareptoje, Finikijos pajūryje, taigi yra pagonė. Kreipdamasi į pranašą Eliją ji vadina Dievą tavo Viešpats. Vis dėlto ji paaukoja jam paskutinius maisto likučius.
Dievo atsakas į pasitikintį našlės atsidavimą yra pažadas: Miltai puode
neišseks nei aliejaus ąsotyje nepritrūks iki tos dienos, kurią Viešpats
atsiųs žemei lietaus. Šiame pasakojime visiškas žmogaus atsidavimas susiejamas
su Dievo dovana. Abiejose istorijose susidaro įspūdis, kad tiek Sareptos,
tiek Jeruzalės našlei sudaroma vienintelė proga aukai: dabar arba niekados.
Kitais žodžiais tariant, kartą visiems laikams. Laiško žydams autorius
tai nusakė labai aiškiai: Jėzus Kristus vieną kartą visiems laikams pasirodė
amžių pabaigoje, kad savo auka sunaikintų nuodėmę. Jėzus yra Tėvo Totus
Tuus mums. Mūsų atsakas turi būti paženklintas ta pačia visiško atsidavimo
dvasia. Krikščionys tiki, kad Dievas kartą visiems laikams atidavė save
Jėzuje Kristuje. Todėl tikėjimas reinkarnacija nesuderinamas su krikščionybe.
Tikėjimas reinkarnacija tarsi atpalaiduoja: neverta pernelyg stengtis,
dar bus suteikta galimybių. Antrajame skaitinyje sakoma, kad žmonėms skirta
vieną kartą mirti ir stoti į teismą. Todėl mums reikia čia ir dabar ištarti
Viešpačiui: Totus Tuus.