BAŽNYČIOS IR JOS ISTORIJOS VIEŠPAČIUI
32 eilinis sekmadienis
Šv. Jono bazilikos Laterane konsekracijos šventė
Ez 47, 1 2. 8 9. 12; 1 Kor 3, 9b 11. 16 17; Jn 2, 13 22
I
Ką mes švenčiame, minėdami Romos Šv. Jono bazilikos Laterane (Basilica
di S. Giovanni in Laterano) konsekraciją? Ši bazilika yra visų bažnyčių
visame mieste ir visame pasaulyje galva ir motina (omnium urbis et orbis
ecclesiarum caput et mater); iš pradžių ji buvo dedikuota Švč. Išganytojui
(Ss. Redemptori)... Švenčiame Dievo išganymo darbą, kuris po Biblijos metų
tęsiasi Bažnyčios istorijoje; švenčiame Kristų Bažnyčios Viešpatį.
II
Šv. Jono bazilika Laterane labai svarbi Bažnyčios istorijoje ir verta
šiandien, jos konsekracijos dienos šventėje, nauju ypatingu Bažnyčios istorijos
metu apmąstyti tris jos istorijos reikšmingus momentus.
III
(1) Bazilika Laterane Tolerancijos edikto Bažnyčia
Bazilika Laterane yra visų miesto ir pasaulio bažnyčių galva ir motina ne todėl, kad būtų buvusi pirma krikščionių Bažnyčia, o todėl, kad yra jų pirma oficiali Bažnyčia, pirma Romos krikščioniška tapusios imperijos Bažnyčia, kurios pastatymas buvo imperatoriaus Konstantino užsakytas, Romos patricijų Lateranų šeimos žemėje įvykdytas, po Milano tolerancijos edikto (313), pasibaigus krikščionių persekiojimui. Krikščionybė, nuo tada imperatoriaus toleruota ir puoselėjama religija, neilgai trukus tapo valstybės religija tai įvyko 380 m. imperatoriaus Teodosijaus Tesalonikos ediktu.
Romos imperijos rytuose religija tapo valstybės Bažnyčia. Imperatorius tampa Bažnyčios galva, ir tai tarsi primena Komunistų partijos komitetą... Vakaruose ji tapo Bažnyčios valstybė popiežius tampa ne tik Bažnyčios, bet ir valstybės galva. Netrūksta šiandien balsų, kurie Konstantino atsivertimą dėl to nori pavadinti Bažnyčios Konstantino nupuolimu...
O Lietuvoje galima džiaugtis krikščionių persekiojimo pabaiga ir sveikinti imperatorių Konstantiną Euzebijaus Cezariečio, pirmojo Bažnyčios istorijos rašytojo, žodžiais: Jis vienintelis tarp Romos imperatorių, kuris deimantų tikėjimu pagerbė Dievą, pasaulio Viešpatį; vienintelis su didžiausiu ryžtu paskelbė Kristaus žodį; vienintelis, kuris pagerbė Bažnyčią kaip joks kitas pasaulyje; vienintelis, kuris tobulai sunaikino politeizmo klaidingus tikėjimus ir sutriuškino visus stabmeldystės būdus... nuo metų pradžios iki mūsų dienų nėra jokio kito žmogaus, kurį galėtume palyginti su mūsų imperatoriumi (Vita Constantini, 75).
(2) Laterano sutartis konkordato ir privilegijų Bažnyčia
Kalbama apie Laterane antspaudu patvirtintą Imperatoriaus Bažnyčią ir Popiežiaus valstybę, Konstantino dovanojimu vadinamą... Pastaroji baigėsi Garibaldžio ir kitų laisvės didvyrių ir nacionalistų kova už Romą; 1870 m. popiežius Pijus IX savo noru tapo Vatikano kaliniu ir nepripažino Italijos nacijos, drausdamas katalikams dalyvauti naujos valstybės pareigose ir politikos reikaluose savo bulle Non expedit 1874 m.
Penkiasdešimt penkeriais metais vėliau Lateranas vėl buvo naujo valstybės ir Bažnyčios susitaikinimo liudytoju. 1929 m. (vasario 11 d. ) Mussolini ir kardinolas Gasparri, Pijui XI popiežiaujant, sudarė Laterano sutartis, kuriose Romos Katalikų Bažnyčia pripažino Italijos valstybę ir leido katalikams aktyviai dalyvauti jos valdyme. Italijos valstybė iš savo pusės pripažino Vatikaną kaip suverenią valstybę ir suteikė Katalikų Bažnyčiai nemažai privilegijų (finansinę paramą; tikybos pamokas valstybės mokyklose ir t. t.).
Laterano sutartis tapo naujos konkordatų bangos pradžia; jos yra Italijos krikščionių demokratų partijos kilimo pagrindas, jos vadovavimo nuo Antrojo pasaulinio karo pabaigos iki pokarinės respublikos pabaigos, paskendusios tangentapolio gigantiškoje korupcijos krizėje, tik prieš keletą metų.
(3) Lateranas kaip Romos vyskupija naujoji kompetencijos Bažnyčia
Laterane yra Laterano bazilika, Laterano rūmai. Iki Avinjono popiežių tremties (1309 1377 m.) ten buvo popiežių kurija; Vatikanui tapus kurija, ten buvo įkurtas muziejus. Leonas XIII Laterano rūmuose įsteigė Romos vyskupijos vikariatą (vyskupiją). Nuo tada Laterano bazilikos ir rūmų, kaip Romos diecezijos katedros ir vyskupijos, vaidmuo darėsi vis aiškesnis.
Šiandien Romos vikariatas Laterane yra Romos Bažnyčios (diecezijos, vyskupijos) atsinaujinimo centras ir variklis. 80-ais ir 90-ais metais, kardinolui Poletti pradėjus ir kardinolui Ruini baigus, ten įvyko Romos sinodas. Buvo pakviesti visų religijų ordinų nariai, visų Bažnyčios atsinaujinimų judėjimų atstovai, visi tikintieji. Daug susirinkimų ir programų čia buvo vykdoma. Dabar, rengiantis 2000 metų Jubiliejui, jau prasidėjo vadinamoji missione cittadina: atstovai iš visų Romos parapijų yra pakviesti atlikti pratybas Laterano vikariate, kad savo parapijų grupėse galėtų parengti misionierius, kurie paskui savo quartiere (miesto dalyje) nuo namo prie namo iš naujo skelbs žmonėms Evangeliją.
Visiems aišku, kad valstybė neatlieka Bažnyčios darbo; Bažnyčia mažiau gali remtis valstybės privilegijomis. Džiaugdamiesi religijos laisve katalikai turi atlikti savo darbą išlaikyti savo Bažnyčią ir iš naujo, naujai evangelizuodami, skelbti Evangeliją visai kūrinijai, bent jau savo amžininkams...
IV
Tokia trumpa prie Laterano bazilikos vykusi Bažnyčios istorija, labai
prasmingai mums parodanti įvairių valstybės ir Bažnyčios ryšių modelius.
Kurį iš jų reikia išsirinkti šiandien Lietuvos Katalikų Bažnyčiai? Nėra
lengva atsakyti. Geriausia būtų išrinkti iš kiekvieno modelio geriausią
aspektą:
(1) Edikto Bažnyčia
Kartu su Euzebijumi galime džiaugtis, kad pagaliau praktikuojančių
katalikų diskriminacija baigta; galime džiaugtis Lietuvos nepriklausomybės
ir Bažnyčios laisve. Ir neužmirškime dėkoti ir gerbti tuos vyrus ir moteris,
kurie pasiaukojo, kad padėtis pasikeistų.
(2) Privilegijų Bažnyčia
Būtų didelė klaida atsisakyti dėl Bažnyčios savigarbos valstybės privilegijų
ypač tikybos pamokų. Atvirkščiai, sąžiningi žmonės dirbdami Bažnyčios
ir valstybės struktūrose labai gerai žino, kad šiandien, esant visuotinei
civilizacijos krizei visos autoritetingos įstaigos privalo bendradarbiauti,
atnaujinti visuomenės gyvenimo pamatą. Šiuo metu reikia, kad valstybė dar
labiau remtų Bažnyčią auklėjimo ir labdaros veikloje.
(3) Kontempliacijos Bažnyčia
Visiems katalikams, išmokusiems skaityti laiko ženklus, aišku, kad
Bažnyčiai nepakanka naujomis privilegijomis atnaujinti senas. Kitais žodžiais
tariant, neužtenka siųsti į pragarą sektantus kartu su protestantais
ir tais katalikais, kurie nelanko Bažnyčios... Šiandienos religijų ir
pasaulėžiūros rinkoje Bažnyčiai būtina tapti vis kompetentingesne. Visiems
katalikams reikia gerai žinoti savo tikėjimą; kiekvienas katalikas šiandien
yra ne paklydėlė avis, o brolio ganytojas, misionierius.
V
Tikrai daug ko šiandien moko Laterano bazilika, prie jos vykusi Bažnyčios
istorija... o šiandien ne Laterano bazilikos pamoka, bet jos šventė.
Ką mes švenčiame ne Bažnyčios istoriją, o Bažnyčios Viešpatį, jos
istorijos iš aukštai Veikėją. Ką mes švenčiame? Dievo išganymo darbą Biblijos
metais ir toliau Bažnyčios metais. Kaip mes švenčiame? Džiaugsmingai,
dėkingai, pasitikėdami: Viešpats visada su savo Bažnyčia; Viešpats visada
su mumis. Amen.
Red. past. : autorius kun. Leopoldas Scheifele OFM dirbo nuodėmklausiu
Šv. Jono bazilikoje (Poenitentiarius Lateranensis).