4 eilinis sekmadienis (A) Mt 5, 112
Matydamas minias, Jėzus užkopė į kalną...
Apmąstykime pirmuosius žodžius kaip įžangą į Kalno pamokslą. Matas
vaizduoja pradedantį savo viešąją tarnystę Jėzų, apsuptą mažųjų žmonių
minios. Anksčiau ši minia jau buvo aprašyta: tai visokių ligų bei negalių
kamuojami žmonės (plg. Mt 4, 23). Jėzus meilingai žvelgia į suvargusiuosius
ir apleistuosius (Mt 9, 36). Šiandien galime įsivaizduoti Jėzaus akis,
pilnas užuojautos ašarų dėl visų prislėgtųjų: ligonių, paliegėlių, bedarbių,
pašiepiamų moterų, visokiausių vargšų, muitininkų ir nusidėjėlių, visų
tų ant nevilties slenksčio stovinčių žmonių. Ką gi sako, ką daro Jėzus,
išvydęs visa tai?
Jėzus užkopė į kalną ir atsisėdo. Prie jo prisiartino mokiniai. Atvėręs
lūpas, jis mokė.
Ši scena specialiai vaizduojama didingai ir iškilmingai. Jėzus, būdamas
toks žmogiškas, evangelijoje pagal Matą parodomas esąs šlovės Viešpats,
iškilmingos rimties kupinas valdovas, tarsi Rytų ikonoje. Kalnas šiame
pamoksle nėra tik vaizdingumo labui įterpta detalė, tai didingas naujojo
Įstatymo paskelbimo scenovaizdis, tai naujasis Sinajus, žaibuojanti viršukalnė,
nuo kurios kalba Dievas. O Jėzus yra naujasis Mozė, Įstatymo davėjas ir
tikrasis visų pavergtųjų išlaisvintojas.
Jei esi prislėgtas žmogišku požiūriu nepakeliamos situacijos, klausyk! Dievas tau turi ką pasakyti. Jei esi nelaimingas, užgęsus giliausiems troškimams, klausyk! Turi galimybę suprasti, tavo gyvenimas gali pasikeisti. Klausyk... Klausyk Mokytojo, klausyk Jėzaus.
Palaiminti... Palaiminti... Palaiminti... Palaiminti... Palaiminti...
Šiais žodžiais prasideda visi Kalno pamokslo sakiniai. Palaiminti
graikiškai makarioi, hebrajiškai asherei. Pirmojo Jėzaus pamokslo tema
yra laimė. Palaiminimai yra laimės skelbimas, Geroji naujiena, visos Evangelijos
santrauka. Jūs beturčiai, paniekintieji, nusivylusieji galite būti laimingi.
Būkite laimingi! Tikroji laimė nėra pirmiausia turtų, pasisekimo ar malonumo
dalykas. Žmogau, kuris buvai įsitikinęs, jog laimė skirta ne tau, Jėzus
tau sako, jog gali būti laimingas. Jėzus nori padaryti savo mokinius laimingus.
Krikščioni, ar žinai, kad esi laimingas?! O jeigu nesi, tai ar nederėtų
pasiklausti kodėl? Apie kokios rūšies laimę čia kalbama? Ar turima omenyje
dabartinio ar anapusinio gyvenimo laimė?
Palaiminti turintys vargdienio dvasią... Palaiminti romieji... Palaiminti
liūdintys... Palaiminti alkstantys ir trokštantys teisybės... Palaiminti
gailestingieji... Palaiminti tyraširdžiai... Palaiminti taikdariai... Palaiminti
persekiojami dėl teisybės...
Laimė, apie kurią kalba Jėzus, apima priešingybes ir kančią. Kaip jau
matėme iš viso konteksto, Jėzus kreipiasi į žmones, kuriuos galima laikyti
nelaimingais. Palaiminimai nėra taikomi skirtingoms žmonių kategorijoms,
įvairiais žodžiais tėra kartojama viena ir ta pati mintis ateikite pas
mane visi, kurie vargstate ir esate prislėgti: aš jus atgaivinsiu! Imkite
ant savo pečių mano jungą ir mokykitės iš manęs, nes aš romus ir nuolankios
širdies, ir jūs rasite savo sieloms atgaivą. Mano jungas švelnus, mano
našta lengva (Mt 11, 3830). Jėzus yra tasai lauktasis, tasai, apie kurį
buvo paskelbta, tasai, kuris turi atnešti Gerąją išganymo naujieną. Žodį
Evangelija pavartoja pats Jėzus, cituodamas pranašą Izaiją: Viešpaties
Dvasia ant manęs, nes jis patepė (gr. Christos pateptasis) mane, kad
neščiau gerąją naujieną vargdieniams. Pasiuntė skelbti belaisviams išvadavimo,
akliesiems regėjimo; siuntė vaduoti prislėgtųjų... (Lk 4, 18; Iz 61,
16).
Palaiminti: jų yra dangaus karalystė...
Aštuoni pirmieji palaiminimai tarsi įrėminami šiuo du kartus pradžioje
ir pabaigoje pakartotu intarpu (Mt 4, 3 ir 4, 10).
Šiuo teiginiu Jėzus atsako į du mūsų klausimus: kokia ta laimė ir kuriam laikui. Ši laimė žadama nuo dabar. Dangaus karalystė skirta mums. Tai nėra laimė, atidedama vėlesniam laikui, anapusybei. Jėzaus minčiai visiškai priešinga skleisti opiumą liaudžiai, žadant laimę vėliau, po mirties. Jėzus kalba apie šio pasaulio prispaustuosius. Girdėdami šiuos Jėzaus žodžius jie iš tikrųjų yra arba gali būti laimingi. Tačiau tai nėra akivaizdu. Žinoma, tai apima ir ateities pasaulio perspektyvą palaiminimuose žadama laimė bus galutinai įgyvendinta tik ateinančioje Dievo karalystėje, tačiau ši viltis jau perkeičia dabartį. Jėzaus žadama laiminga ateitis visiems skausmingai prislėgtiems dabartinės padėties, ši ateitis tampa tikrove, dabar esančia Jėzaus asmenyje ir bičiulystėje.
Galiausiai ši laimė juk yra Dievo karalystė. Dievo meilė, kuri, tau panorėjus, iš tikrųjų ir nuo dabar apšviečia tavo kentėjimų situaciją. Jėzus niekur neapibrėžia, kas yra Dievo karalystė, tačiau aišku, jog joje valdo Karalius, idealus Pateptasis. Pagal senovės Rytų tradiciją pirmutinė karaliaus funkcija yra laiduoti savo tautai išlaisvinimą nuo visų gresiančių išorinių jėgų. Taip pat garantuoti teisingumą ir apsaugoti mažuosius bei vargšus nuo turtingųjų ir galingųjų, kurie visuomet linkę išnaudoti silpnuosius. Jėzus, skelbdamas, jog vargšai yra Dievo privilegijuotieji, jog jiems skirta Dievo karalystė, neteigia, esą vargšai geresni ar dorybingesni už kitus. Čia nekalbama apie vargšų psichologiją ar vargšų moralę. Šių palaiminimų skelbimas atskleidžia idėją, kad pats Dievas nori būti geras karalius. Dievo garbės reikalas yra slėpiningu būdu padaryti laimingus tuos, iš kurių atimta visa žmogiškoji laimė. Tai yra paradoksali laimė, nesuvokiama tam, kuris jos nepatyrė. Ji skirta tau. Pabandyk įžengti į šią Dievo laimę. Nuo dabar.
Pradėję suvokti globalinę palaiminimų prasmę pažvelkime į Mato paaiškinimus. Karalystės Gerosios naujienos skelbimas išsiskleidžia į krikščioniškojo gyvenimo programą.
Palaiminti turintys vargdienio dvasią: jų yra dangaus karalystė...
Palaiminti romieji: jie paveldės žemę.
Hebrajišką žodį anawim galima išversti žodžiais vargšas arba romus.
Abu šie žodžiai atskleidžia du tos pačios tikrovės atspalvius. Žodis anawim
reiškia palinkusį, silpną, nesugebantį apsiginti, privalantį paklusti stipresniems,
vyrą ar moterį, negalintį apsiginti savo teisių, pažemintą, paniekintą.
Romus yra tas, kuris nesusierzina ir nepraranda kantrybės dėl bedievių
klestėjimo. Jėzus sakosi esąs romus ir nuolankios širdies (Mt 11, 29; 12,
1821). Jėzus persekiojamas savo priešų ir jiems atleisdamas, pirmasis
išgyveno palaiminimus.
Palaiminti liūdintys: jie bus paguosti. Palaiminti alkstantys ir
trokštantys teisybės: jie bus pasotinti. Palaiminti gailestingieji: jie
susilauks gailestingumo. Palaiminti tyraširdžiai: jie regės Dievą.
Jėzus verkė su Morta ir Marija. Jis tobulai vykdė Tėvo valią. Jėzus
buvo teisus. Daugybę kartų atleisdamas jis buvo Dievo gailestingumas
nusidėjėliams. Jėzus yra tyraširdis, be jokios apgaulės, be išsisukinėjimų:
jo veiksmai ir mintys sudarė tobulą vienybę.
Palaiminti taikdariai: jie bus vadinami Dievo vaikais. Palaiminti
persekiojami dėl teisybės: jų yra dangaus karalystė.
Jėzus atėjo atnešti taikos. Kokie laimingi yra taikdariai, sutaikantys
besiginčijančius sutuoktinius, suartinantys susipykusius draugus, malšinantys
nesutarimus tarp tėvų ir vaikų, besistengiantys išklausyti ir suprasti.
Tai geriausia, kuo galime pasitarnauti broliams. Aš jums palieku ramybę
<...>. Ne taip aš ją duodu, kaip duoda pasaulis (Jn 14, 27).
Palaiminti jūs, kai dėl manęs jus niekina ir persekioja, bei meluodami visaip šmeižia. Būkite linksmi ir džiūgaukite, nes jūsų laukia gausus atlygis danguje.
Parengta pagal Noėl Quesson