6 eilinis sekmadienis (A) Mt 5, 1737
Kalno pamokslas, prasidėjęs palaiminimais, tęsiasi per tris ilgus skyrius, kuriuose Matas išskiria šešias antitezes tarp Mozės Įstatymo (jūs esate girdėję...) ir naujojo Jėzaus Įstatymo (o aš jums sakau...). Šio sekmadienio skaitinyje pateikiamos keturios antitezės su įžanga, kuri duoda minčiai bendrą kryptį.
Nemanykite, jog aš atėjęs panaikinti Įstatymo ar Pranašų. Ne panaikinti
jų atėjau, bet įvykdyti.
Jėzus nėra revoliucionierius, norintis viską pakeisti, pradėti iš nieko,
tarsi praeitis neegzistavo. Jis nėra konservatorius, nenorintis nieko keisti,
tarsi praeityje viskas būtų tobula. Nepamirškime, kad Evangelija pagal
Matą buvo skirta krikščionių bendruomenėms Palestinoje ir Sirijoje. Tuo
metu ypač aktualūs buvo evoliucijos klausimai: ką išlaikyti iš senųjų
papročių ir Mozės nuostatų? Ar toliau apipjaustyti vaikus, juk buvo Krikštas?
Ar toliau švęsti šabą? Ar valgyti tik švarų maistą košer? Evoliucijos,
istorijos pažangos problema lieka svarbi visas laikais. Istorinio virsmo
laikotarpiais suintensyvėja konfliktai tarp senovės ir dabarties, tradicionalistų
ir progresistų. Šios įtampos kyla ne tik bažnyčioje, bet ir politikoje,
profesiniame ar šeimos gyvenime. Jėzui nerūpi nei panaikinti praeitį, nei
išlaikyti ją tokią, kokia yra. Reikia senajai tradicijai suteikti naują
gyvenimą ją iki galo įgyvendinant. Dalykas nėra geras vien todėl, kad jis
senas arba naujas. Tuojau po Kalno pamokslo Jėzus pateikia mums šešis pavyzdžius.
Iš tiesų sakau jums: kol dangus ir žemė nepraeis, nė viena raidė
ir nė vienas brūkšnelis neišnyks iš Įstatymo, viskas išsipildys. Todėl,
kas pažeistų bent vieną iš mažiausių paliepimų ir taip elgtis mokytų žmones,
tas bus vadinamas mažiausiu dangaus karalystėje. O kas juos vykdys ir jų
mokys, bus vadinamas didžiu dangaus karalystėje.
Krikščionybė, pagal Jėzų, turi baigti judaizmą. Naujasis Testamentas
yra visiškai naujas skiepas, besimaitinantis seno alyvmedžio, Senojo Testamento,
syvais, kad tasai galėtų vesti vaisių (Rom 11, 1724). Jėzus yra tasai,
kuris atėjo įvykdyti Įstatymo ir Pranašų, tai yra visos Biblijos. Abraomas,
Mozė, Dovydas, Izaijas, Psalmės, Išminties knygos, visa Izraelio istorija
bei mintis pražysta ir išsiskleidžia Jėzuje.
Taigi sakau jums: jeigu teisumu neviršysite Rašto aiškintojų ir fariziejų
neįeisite į dangaus karalystę.
Ši formuluotė iliustruoja bendrą principą, pagal kurį sudarytos šešios
antitezės. Teisumas yra labai turtinga biblinė sąvoka, ypač mėgstama Mato
(Mt 1, 19; 3, 15; 5, 6. 10. 20; 6, 1. 33; 9, 13; 10, 41; 11, 19; 12, 37;
13, 17. 43. 49; 20, 4; 21, 32; 22, 28. 29. 35; 25, 37. 46; 27, 19. 24).
Sąvoka teisumas neapsiriboja ta siaura prasme, kuri turima omenyje kalbant
apie žmonių santykius, socialinį teisingumą. Teisus žmogus Biblijoje
yra tas, kuris yra tobuloje santarvėje, darnoje, sandoroje su Dievu,
nuostabiai protingai kuriančiu ir valdančiu visatą. Kadangi teisaus žmogaus
gyvenimas atitinka Dievo valią jis tuo pačiu pasiekia laimę, tą tikslą,
kuriam yra sukurtas. Jėzus siūlo naują teisumą, naują žmogiškosios būties
tobulumą. Anot jo, reikia viršyti teisumą. Kieno?
Rašto aiškintojų, to laikotarpio teologų, pripažintų mokytojų, rabinų, oficialiai mokiusių tikėjimo; fariziejų, to laikotarpio angažuotų pasauliečių, susibūrusių į uoliųjų judėjimą, besistengiančių be kompromisų vykdyti visus Įstatymo reikalavimus.
Kaip Jėzaus mokiniai, paprasti, beturčiai ir bemoksliai žmonės, gali
lygintis su mokslininkais ir uoliais Įstatymo specialistais? Pirmieji trys
Jėzaus pateikiami viršijimo pavyzdžiai turi pamatinę svarbą visam žmogiškajam
gyvenimui:
smurtas, prievartos santykiai tarp žmonių;
seksualumas, jausminiai ir kūniški santykiai tarp vyrų ir moterų;
tiesa, klausymo ir dialogo santykiai bendraujant.
Jūs esate girdėję, kad protėviams buvo pasakyta: Nežudyk; o kas nužudo, turės atsakyti teisme. O aš jums sakau: jei kas pyksta ant savo brolio, turi atsakyti teisme. Kas sako savo broliui: Pusgalvi!, turės stoti prieš aukščiausiojo teismo tarybą. O kas sako: Beproti!, tas smerktinas į pragaro ugnį. Jei neši dovaną prie aukuro ir ten prisimeni, jog tavo brolis turi šį tą prieš tave, palik savo atnašą tenai prie aukuro, eik pirmiau susitaikinti su broliu, ir tik tada sugrįžęs aukok savo dovaną. Greitai susitark su savo ieškovu, dar kelyje į teismą, kad ieškovas neįduotų tavęs teisėjui, o teisėjas teismo vykdytojui ir kad tu nepakliūtum į kalėjimą. Iš tiesų sakau tau: neišeisi iš ten, kol neatsiteisi ligi paskutinio skatiko.
Tai pirmoji vieta, kur žmogus privalo viršyti save: tai žmogiškieji konfliktai, agresyvumas. Jėzus gerai pažįsta žmogaus širdį. Prieš paverčiant blogį veiksmu, neapykanta, panieka, dominavimo instinktas jau gadina žmogaus širdį. Smurtas yra ne tiktai teroristo bomba, jis glūdi jau tavyje, kai tu pyksti ant tų, kurie mąsto kitaip nei tu. Dievas laiduoja už tavo santykių kokybę: prieš meldžiantis reikia susitaikinti su priešininku. Tai Evangelijos radikalumas ir naujovė Senojo Įstatymo atžvilgiu.
Jūs esate girdėję, jog buvo pasakyta: Nesvetimauk! O aš jums sakau: kiekvienas, kuris geidulingai žvelgia į moterį, jau svetimauja savo širdimi. Jeigu tavo dešinioji akis skatina tave nusidėti, išlupk ją ir mesk šalin. Verčiau tau netekti vieno nario, negu kad visas kūnas būtų įmestas į pragarą. <...> Taip pat buvo pasakyta: kas atleidžia žmoną, tegul išduoda jai skyrybų raštą. O aš jums sakau: kiekvienas, kuris atleidžia žmoną, jei ne ištvirkavimo atveju, skatina ją svetimauti; ir jeigu kas atleistąją veda svetimauja.
Vyrų ir moterų santykiai yra antroji vieta, kur Jėzus mus kviečia viršyti Įstatymą. Pirmiausia pažymėtina, jog Jėzaus žodžių pateikimo forma atskleidžia vyro požiūrį, kadangi tuo laiku visuomenės viešajame gyvenime vyravo vyrai. Aišku, šiandien tą vietą reiktų skaityti, atsižvelgiant į lygias lyčių teises: Kiekviena, kuri geidulingai žvelgia į vyrą, kiekviena, kuri palieka savo vyrą ir pan.
Šiuos Jėzaus žodžius apie lytiškumą reikia perskaityti tarsi Jėzus ištartų juos tau akis į akį, nesvarbu, ar gyvenančiam santuokoje, ar celibate. Šie žodžiai paliečia tiek atvirų žaizdų, tiek sutryptų idealų, tiek neįgyvendintų svajonių, jog jiems nereikia ilgų komentarų. Kontraversijas dėl žymiosios Mato išimties (jei ne ištvirkavimo atveju, gr. porneia) nelengva išaiškinti. Tegu kiekvienas tarsi kalaviją priima reiklų Jėzaus žodį. Mūsų gyvenamame pasaulyje Jėzaus žodžiai iš pirmo žvilgsnio tarsi eina prieš srovę, trukdydami nevaržomiems vyro ir moters santykiams. Iš tikrųjų savo širdies gelmėje suvokiame, jog šie žodžiai nubrėžia vienintelį kelią tikrajam jų išsiskleidimui, tiesa, reikalaujantį didvyriškumo. Šių žodžių nedera suprasti tik kaip juridinių nuorodų. Jėzaus siūlomas Įstatymo viršijimas galimas tiktai su pačiu Jėzumi, jo malone bei meile.
Taip pat esate girdėję, jog protėviams buvo pasakyta: Nelaužyk priesaikos, bet ištesėk Viešpačiui savo priesaikas. O aš jums sakau: išvis neprisiekinėkite nei dangumi <...>, nei žeme, <...> nei Jeruzale <...>. Neprisiek nei savo galva, nes negali nė vieno plauko padaryti balto ar juodo. Verčiau jūs sakykite: Taip, jei taip, Ne, jei ne, o kas viršaus, tai iš piktojo.
Šis Jėzaus pamokymas atrodo labai šiuolaikiškas. Čia glūdi visa asmenų
komunikacijos problema. Žmogiškieji santykiai iš vidaus gadinami dviveidiškumu,
melu, klasta... taip pat ir viešai perduodama informacija. Jėzus kviečia
mus pokalbiuose ir dialoguose laikytis tiesos. Nereikia ieškoti kažkokių
išorinių garantijų laiduojant sakomą tiesą. Žmogaus žodis privalo būti
savaime vertingas: taip, jei taip, ir ne, jei ne. Jėzus nekuria jokios
naujos moralės ir nieko nenaikina. Jis iš vidaus pasiekia tai, kas yra
tikrų žmogiškųjų santykių idealas.